MY FELLOW FOLLOWERS

Wednesday, February 13, 2013

WHEN THE FACT IS NOT AS BEAUTY AS WE HOPE..

Panjang tak tajuk post kali ni? saje je.. ngeee…

hmm.. sebenarnya, tiap kali nak post entri, ape yg paling aku cuba elakkan ialah post rasa hati aku.. maksud aku rase yg ada kat sudut hati yg sgt dlm..very deep inside. Aku faham kdg2 menjadi terbuka boleh buat kite release tp x semua rase kite boleh share. Lebih sakit bile org yg mendengar mampu mendengar tetapi tidak memahami. Jadi perlu ke kite nak semua org sekeliling kite menjadi pendengar. Kite DJ ker? Putar masalah dan rasa hati kita biar berkumandang untuk jd bahan cerita yg harus didengar orang? Aku pon bukan artis yg bercerita soal hati melalui media. Aku bukan Shila Amzah or Sharnaaz or ND Lala.. opps.. terlebih sudaa..

Tak perlulah korang ambik port sgt intro merepek aku tu, sbb aku tetap post entri kali ni untuk meluahkan perasaan hati, yg aku maksudkn veryyyy deeeppppp inside td tu lah. Aku akan cube sampaikan dgn cara yg paling sempoi, so xdela korg sedih utk aku (ade ke yg nak sedih utk aku? perasan sgtt..) So, sebelum korg bace betul2 ape aku nak luahkn ni, jom kite jerit hoi, hoi, hoiii dulu, buat naik semangat, ala2 citer korea Bread, Love and Dreams yg aku duk layan kat KBS. Ok jom, Hoi! Hoi! Hoi!

Ok, minggu lepas 7 Feb 2013, genap 5 tahun usia perkahwinan aku dan Han. 2,3 ari sebelum tu mata xleh lelap. Rase sayu sangat kat hati mengenangkan kami belum dianugerahkan cahayamata. (perkara ni jarang2 berlaku ok sbb secara agak riak sket, aku nak ckp aku rase aku agak strong inside n outside). Paling ngilu hati ni bile kawan2 dan saudara terdekat yang baru je kawen tup2 pregnant. Sekelip mata. Tup2 anak dah besar, dan boleh kayuh basikal, dah boleh jalan n mengomel2 dengan cutenya. Ngilu wooo.. tuhan je tahu, tp perlu ke aku jd DJ atau jd Najihah si budak murung? Naaahhh.. itu bukan aku, bukan aku untuk ambil hati atas rezeki yang tuhan bagi kat orang lain, apatah lagi nak jadi sensitif tak bertempat sbb aku paling setuju dgn statement “setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi” dan “tuhan lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya”. So, aku positif.

Cuma, kadang2 apa yang lebih menyakitkan bile ada suara2 sumbang yang bertanya,

“Bila lagi nak ada baby, dah boleh dah ada anak, kesian mak nak timang cucu, nak timang anak awak”

MOTIF? Nak je aku jwb “nak aku timang ko ke longkang tak?”
tak paham2 ke ek yg semua ni kerja tuhan.. haihh

Pastu bile kita gi tgk new baby born, ade lak cakap2 cmni,

“Awak asyik camtu la yek, duk tengok anak org jelah yer, main ngn anak sedare”

Ikutkan hati, nak je aku tarik balik adiah baby yang aku dah bagi. Tapi takpelah, apa2 pon yang bakal aku lalui, akan ada baby atau tanpa baby, aku harap aku genggam erat apa yang aku ada sekarang dan belajar sentiasa menghargai apa yang aku ada, sebab orang yg rasa apa yang aku rasa je faham betapa susahnya nak dapat sesuatu sampai kita mati akal dan hampir berputus asa. Jadi apa yang ada, simpan dan genggam betul2.

Takpelah, tuhan maha kaya. Dia ada untuk hambaNya. Aku sangat faham itu. So, bile impian tak seindah kenyataan, xperlulah meroyan. Dia ada. Diulangi dalam bahasa omputih, WHEN THE FACT IS NOT AS BEAUTY AS WE HOPE.. JUST BACK TO ALLAH.

Bile kite nak gi jalan2 ke Europe tapi kita hanya mampu untuk setakat ke Bali (Nape Bali? Sebab aku dah pegi laa ekeke) tu tak bermakna Bali tu tak cantik, tak indah, kita cuma perlu berlapang dada dan enjoy keindahan berada di Bali sambil terus berharap dan berimpian yang suatu hari nanti kita akan dapat pegi Euro trip. Kalau tak dapat pegi pon, xpelah, atleast dah pegi Bali, ade org xpenah gi langkawi pon tp relax je. Got it?!!!!

Nota kaki takde kaki - Syukur alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui.

13 comments:

  1. Nalin..
    aku phm lokasi eh situasi ko skrg..
    sabo, dan sabo sampai lebam pun takpe janji kite pegang pd kata²: Allah maha mengetahui..

    sama2 kita usaha okeh!!!
    como minyak banyak.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq lie.. mu mmg best. tu r Allah lebih tahu..
      como tetap como, hok tu dokleh putus asa..
      kalu zura ngn julia komen ni baru sedap ni haha

      Delete
  2. Takpelah na,kadang2 org ni pelik pelik.Bila anok berderet pulok,dikatanya aku stok org puang kampung,padahal doh rezeki.Pening pale.Baru td aku baca kat mag Keluarga kut,psl atie AF hok lps 5thn baru dpt anok.Dia pun stress bila gi kenduri sedara mara duk tanya2 mcm lah dok phm tu sumer keje Tuhan.Rupanya,Tuhan mmg ada plan utk deme.Kebetulan dia dpt anok lps husband dia grad master.See?Ada hikmahnya,cuma kita jer dok napok lg.Sabor neh Na,InsyaAllah,ada rezeki tu.Aku doakan sokmo kwn kwn aku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih umi.. itulah.. kalo pk ape org kata, serba tak kena umi. Anak ramai salah, xde anak salah, kalo dpt sorg, tnye bile nk tmbah jd dua, bila dpt boy je, tnye bile nk dpt girl, bile ada anak gegel semua, tnye bile nk dpt anak jantan. itu belum citer kalo blum kawin2. pening2..

      Insyaallah mi, sentiasa sabar. tq for doa.. LIKE. hehe

      Delete
  3. Byk2 bersabar dan berdoa...insyaallah...akan ada rezeki utk korang nnt

    ReplyDelete
  4. Sebuah ketidak sempurnaan, mengajarkan kita banyak hal..:

    • bagaimana menjadi SABAR.
    • bagaimana menjadi RENDAH HATI.
    • bagaimana menjadi TEGAS.
    • bagaimana menjadi MURAH HATI.

    Bahkan, ketidaksempurnaan juga mengajarkan kita melalui berbagai emosi negatif yang mungkin kita rasakan...:

    • saat kita MARAH.
    • saat kita SEDIH.
    • saat kita KECEWA

    Kita belajar dari segala sesuatunya dan semua itu adalah karena ketidaksempurnaan.

    Jadi mengapa kita harus menyalahkan dan
    mempermasalahkan sebuah ketidaksempurnaan...?
    Tak ada satu hal atau satu orangpun yang sempurna di dunia ini.

    Dan apakah kita tahu...??
    Kita akan merasakan kesempurnaan dalam hidup kita, saat kita benar-benar menghargai adanya ketidak sempurnaan itu...

    Renung-renungkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. exactly. so true.. xperlu salahkn ape2 atau sesiapa. Redha dan hargai apa yg ada..

      Delete
    2. aku tau la sape saya tak penting tue... :-p

      Delete
    3. hehe..penting tak utk tau sape saya tak penting tu?

      Delete
  5. Na..memang soalan orang mmg takkan abes Na..sblm kawen tanya bila nak kawen..lepas kawen tanya bila nak dapat anak...dah dapat satu anak tanya pulak bila nak tambah...pastu tanya yang ketiga pulak...takkan abes dan tak pernah habis...sya pernah laluinya..faham sangat...so, abaikan jelah..banyakkan bersabar dan usaha tanpa jemu..In Sha Allah akan ada peluang dan jalannya..:)

    ReplyDelete
  6. Live your life.. apa jua in our life adalah rencana Allah, adakah rancangan yang lebih baik dr yg dirancangkan oleh Allah? dan siapakah kita untuk mengeluh dan mempertikaikan ketentuan Allah? easy to say but we do aware to hold it tight would not be that easy..just be strong as you are and always, enjoy your life, appreciates those who loves u around, don`t make a mess with what u already have. hoi!!!! hoi!!! hoi!!!! enjoy your life!!! sentiasa tgk org yg di bawah.

    ReplyDelete



Hidup ini indah jika dihayati dan dinikmati..